Apropå häftiga infrastrukturprojekt

20110713-195139.jpg

Idag har vi cyklat rakt fram konstant längs en mycket rak vattenväg som heter Elbe-Seitenkanalen. Vi har förundrats över hur fantastiskt bygget är med gigantiska akvedukter och otrolig bredd. Vi har mött pråmar med last på och många andra cyklister på väg åt andra hållet. Vi googlade och hittade denna sida som gav oss följande information:

Efter årtionden av planering påbörjades byggandet av Elbe-Seitenkanalen 1968. 1,7 miljarder D-mark senare, den 15 juni 1976 kunde den 115,2 kilometer långa kanalen öppnas för trafik och den 18 juli samma år skedde den högtidliga invigningen.
Men den stora katastrofen inträffade redan efter fyra veckor! Strax norr om vägtunneln vid Nutzfelde brast en fördämning och kanalen tömdes helt på vatten. Fyra miljarder kubikmeter vatten översvämmade 10 kvadratkilometer land. Det skulle ta ett helt år att reparera skadorna och få kanalen farbar igen.

Elbe-Seitenkanalen fyller ett stort transportbehov mellan främst de västra och norra delarna av Tyskland. Här fick man en snabb och säker förbindelse mellan de tunga industrierna i Ruhr och den tyska nordsjöhamnen i Hamburg. Efter öppnandet har trafiken stadigt ökat och numera passerar knappt 20 000 nyttofartyg av olika slag varje år och de samsas med närmare 5 000 fritidsbåtar.

Kanalen är 115,2 kilometer lång och fartyg upp till en längd av 100 meter kan passera. Största fartygsbredd är 11,4 meter och tillåtet djupgående 2,7 meter. Lägsta fria höjd är 5,25 meter, men detta kan vid vissa vind- och strömförhållanden minska.

Japp, där cyklade vi idag.

2 svar på ”Apropå häftiga infrastrukturprojekt

  1. Men helt sjukt at den TÖMDES på vatten. Borde dom inte ha räknat med att en damm skulle kunna brista? Och satt in nån sorts nödsektioner? Fyra hundra tusen miljarder kubikmeter vatten alltså.

    Också: idag/inatt har jag åkt nya bothniabanan! Lägger ev upp bilder senare.

Kommentarer är stängda.